PvdA Oosterhout Verkiezingsprogramma 2022-2026

Oosterhout kan wel wat durf gebruiken!

Wij vinden dat onze gemeente zoveel mooier en beter kan zijn, als we buiten de gebaande paden durven kijken. Laat de overheid voor de verandering bijvoorbeeld eens uitgaan van vertrouwen in plaats van wantrouwen en daar het systeem op inrichten. Het ‘systeem van wantrouwen’ is nooit een bewuste keuze geweest, maar gemaakte keuzes als gevolg van negatieve incidenten en beeldvorming. De som hiervan heeft geleid tot een ‘systeem’ gebaseerd op wantrouwen en burgers kwamen in de knel. Deze basishouding kan anders en hoe licht de PvdA Oosterhout graag toe in dit verkiezingsprogramma.

In ons Verkiezingsprogramma PvdA Oosterhout 2022-2026 werken we dit voor verschillende onderwerpen verder uit.

De PvdA heeft in het landelijk verkiezingsprogramma laten zien hoe we samen door de coronacrisis heen kunnen komen. Met een herstelprogramma, dat gebaseerd is op investeren in plaats van bezuinigen, steun voor de getroffen sectoren en het oplossen van de coronaschulden van mensen, voorkomen we dat de meest kwetsbare mensen het zwaarst getroffen worden. En met de werkgarantie kunnen mensen zich omscholen om elders werk te vinden, zonder dat zij direct hun inkomen verliezen. Veel van deze zaken vergen landelijke maatregelen en wetgeving.

In onze gemeente wil de PvdA Oosterhout zich inspannen om lokaal op deze punten een positief verschil te maken. We willen inzetten op zekerheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en duurzaamheid. Dat betekent ook keuzes maken. Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten.

We zetten in op zekerheid. Bestaanszekerheid is het recht op een fatsoenlijk bestaan. Een plek waar je kunt thuiskomen, een inkomen waar je op kunt rekenen, een vangnet voor als het tegenzit en kansen voor je kinderen. De PvdA Oosterhout zet zich in voor de gemeente als eerlijke en fatsoenlijke werkgever en opdrachtgever. De gemeente is niet alleen werkgever, maar besteedt ook werk en taken uit, bijvoorbeeld op het gebied van de zorg of de groenvoorziening. Ook moet de overheid betrouwbaar zijn naar inwoners en ondernemers. Zekerheid wordt de norm.

Iedereen moet mee kunnen doen. Alle mensen zijn gelijkwaardig. Bestaanszekerheid is er daarom voor iedereen. Dat betekent dat iedereen dezelfde kansen heeft op een goed werk, een fijn huis, liefdevolle zorg en het beste onderwijs. Gelijkwaardigheid staat onder druk wanneer een kleine groep zich steeds meer kan veroorloven en een grote groep steeds minder. De wijk waarin je woont, je achtergrond of wie je ouders zijn mogen nooit bepalend zijn voor wie je later wordt.

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Spreiding van kennis, macht en inkomen is een middel om bestaanszekerheid voor iedereen te organiseren. Juist in tijden van crisis blijft dit ons uitgangspunt. Het kan niet zo zijn dat schulden collectief gedragen worden en winsten privaat blijven. En het kan niet zo zijn dat er bezuinigd wordt op sociale voorzieningen, terwijl de OZB in onze gemeente verlaagd wordt.

En tenslotte zijn we solidair met toekomstige generaties. Dat betekent een duurzame samenleving. We leggen geen onnodige druk op de aarde. We hebben deze wereld geleend van onze kinderen en niet toegeworpen gekregen van onze ouders. Daarom blijven we ook investeren in de publieke infrastructuur. En daarnaast in woningen. Onze samenleving gedijt alleen bij een goede publieke infrastructuur. Daar ontmoeten mensen elkaar en zijn dus essentieel voor de sociale cohesie. Te denken valt aan de bibliotheek, musea, sport- en andere verenigingen, inlopen, …. Ook kunnen we de gemeente een mooiere plek maken door te investeren in woningen.